Terug

Alles wat je moet weten over elektrische auto's opladen

Waar kun je voordelig laden en wat zijn de diverse opties? Ontdek alles over opladen thuis, op kantoor en onderweg.

Heb je een elektrische auto of plug-inhybride, of ben je van plan er een te kopen? Dan is dit artikel voor jou!

Wat kost het om een elektrische auto op te laden? Waar kun je je auto opladen? Is het vergelijkbaar met het tanken van een benzineauto? Wat is de goedkoopste manier om te laden en welke voordelen zijn er voor zakelijke rijders? Welke voordelen genieten bestuurders van elektrische auto's en plug-inhybrides? Dit zijn ongetwijfeld vragen die bij je opkomen.

In dit artikel geven we je een uitgebreide analyse. Ontdek de zes manieren om je elektrische voertuig op te laden en belangrijke tips over elektrisch laden!

Waar kun je jouw elektrische auto opladen?

Wallbox of eigen laadpaal thuis

Thuislaadpunten zijn erg handig: ze laden de batterij van je auto snel en veilig op terwijl jij je kunt concentreren op je werk, van je vrije tijd geniet of rustig slaapt.

Er zijn verschillende soorten laadpalen voor thuis. Let bij je keuze op het laadvermogen van je elektrische auto, de capaciteit van je stroomnet en de juiste laadkabel. Informeer je over load balancing en smart charging: zo bespaar je kosten en voorkom je piekbelastingen.

Openbare of semi-openbare laadpaal

Er komen steeds meer oplaadpunten voor elektrische en hybride voertuigen op openbare plaatsen in de stad, op parkeerterreinen van winkelketens en langs snelwegen. De laadpalen van deze netwerken zijn meestal toegankelijk met een laadpas, een specifieke netwerkkaart of soms gewoon met je bankpas. Kies zorgvuldig je betaalmethode om de facturatie te vereenvoudigen. Met deze oplaadpunten kun je buitenshuis opladen, wat essentieel is voor lange reizen of als je batterij onverwacht leeg raakt. Check wel van tevoren de prijzen, want deze kunnen per laadpaal sterk verschillen!

Bovendien geven deze oplaadnetwerken je vaak toegang tot snellere laadpalen, met vermogens tot 300 kW. Zo is een half uurtje vaak genoeg om je batterij tot 80 procent op te laden en ben je snel weer onderweg.

Gewone laadpalen gebruiken wisselstroom (AC) en zijn voorzien van een Type 2-stekker, de Europese standaard die compatibel is met alle elektrische auto's. Snelladers werken op gelijkstroom (DC) en zijn vaak uitgerust met twee type stekkers: Chademo en CCS Combo. De meeste elektrische auto's werken met het tweede type. Let erop dat het laadproces goed start voordat je je auto verlaat. Meestal zie je dat aan een pulserend ledlampje bij de laadpoort van je auto.

Laadpunt op je werk

Steeds meer bedrijven faciliteren het opladen van elektrische auto's voor hun werknemers. Dit kan een belangrijke factor zijn in de keuze voor een elektrische auto, zeker voor zakelijke lease rijders. Vraag bij je werkgever naar de mogelijkheden.

Zonnepanelen, een stap richting zelfvoorziening

Zonnepanelen vergen een investering, maar ze drukken je elektriciteitsrekening aanzienlijk. Omdat de elektriciteitskosten blijven stijgen, is het opwekken van je eigen stroom een uitstekende manier om je voertuig op te laden zonder volledig afhankelijk te zijn van energieleveranciers.

Door zonnepanelen op het dak van je huis te laten installeren, kun je optimaal profiteren van de opgewekte energie. Liever geen zonnepanelen op je woning? Overweeg dan een carport met zonnepanelen. Een goedgekeurde installatie is essentieel om de batterij van je elektrische auto te beschermen. Zonnepanelen zijn een milieuvriendelijke manier om elektriciteit op te wekken en helpen je om je maandelijkse energierekening te verlagen!

Gewoon stopcontact: niet ideaal

Hoewel het mogelijk is om je elektrische auto thuis op te laden via een gewoon stopcontact, raden we dit niet aan.

Het laden is erg traag vanwege het beperkte vermogen en dus de lage laadsnelheid, en het is minder veilig dan met een speciaal oplaadpunt. Om het risico op oververhitting te beperken, zijn er versterkte stopcontacten verkrijgbaar. Maar ook dan duurt het lang en kunnen de kosten van je elektriciteitsrekening oplopen!

Onthoud: de ideale oplossing voor thuis opladen is een speciaal ontworpen installatie die veel beter presteert dan een gewoon huishoudstopcontact.

Inductieladen, een veelbelovende technologie

Niet alleen smartphones en oortjes kunnen draadloos worden opgeladen. Met een inductielader heb je geen kabels meer nodig: plaats je voertuig gewoon op een plaat en laat de batterij opladen. Zo eenvoudig is het! Of toch in theorie, want de technologie is nog in ontwikkeling.

Sommige projecten gaan nog een stap verder. Stel je voor dat inductieladen kan plaatsvinden tijdens het rijden, zonder locatiebeperkingen. Ideaal, toch? Dit is de ambitieuze droom van de Stellantis-groep, die veelbelovende tests heeft uitgevoerd op het Arena Del Futuro-circuit. Omdat het inductiesysteem de motor rechtstreeks voedt, kon de elektrische Fiat 500 rondjes rijden zonder te stoppen voor een oplaadbeurt en zonder de elektriciteit in de batterij te verbruiken.

Kan zo'n idee op grote schaal worden geïmplementeerd? We hopen van wel.

Hoe laad je je elektrische auto op?

Hoewel het niet wordt aanbevolen, kun je je auto opladen aan een standaard huishoudstopcontact. In dat geval wijst het zichzelf uit. Steek de stekker van je auto in het stopcontact en wacht tot de auto is opgeladen.

Als je kiest voor een oplaadpunt, heb je meestal een laadpas of een app nodig om toegang te krijgen. Vaak is het voordelig om een abonnement af te sluiten om je kosten te verlagen. Ook het vermogen heeft invloed op de prijs die je betaalt.

Sluit de kabel aan, volg het oplaadproces en daarna kun je weer op weg.

Wanneer laad je je elektrische auto op?

Belangrijk om te weten: je hoeft je auto niet elke dag op te laden! Alles hangt af van de capaciteit van je batterij. Als je een actieradius van 150 kilometer hebt en elke dag 100 kilometer rijdt, moet je je auto opladen zodra je terugkomt van je werk. Dat spreekt voor zich.

Als je een lithium-ionbatterij hebt, moet je er bovendien rekening mee houden dat deze technologie niet mag worden blootgesteld aan te hoge temperaturen, omdat dit de batterij kan beschadigen. Afhankelijk van het model wordt zelfs aanbevolen om regelmatig op te laden! Zo voorkom je dat de batterij te vaak boven de 80 procent komt of helemaal leeg raakt.

Het verdient aanbeveling om de laadstatus van de batterij zoveel mogelijk tussen de 20 en 80 procent te houden om de levensduur van de accu te maximaliseren. Als je de accu 100 procent oplaadt en de auto niet meteen gebruikt, kan dit schade veroorzaken aan de cellen. Het is ook beter om de accu van je elektrische auto niet helemaal leeg te rijden.

Hoelang duurt het om een elektrische auto op te laden?

De oplaadtijd van je elektrische auto kan variëren afhankelijk van de gekozen oplossing. Aan een versterkt stopcontact thuis duurt het ongeveer twaalf uur om een elektrische auto met een gemiddelde batterijcapaciteit volledig op te laden. Als je een snellader langs de snelweg gebruikt, kun je je batterij in de meeste gevallen in slechts 20 minuten tot 80 procent opladen. De prijzen zijn echter niet voor alle oplaadpunten gelijk.

Hoeveel kost het om een elektrische auto op te laden in Nederland?

Gezien de stijgende energiekosten is het logisch om je af te vragen of een elektrische auto echt goedkoper is dan een auto met verbrandingsmotor. Om deze vraag te beantwoorden, moet je weten dat de prijs van een laadbeurt afhankelijk is van een aantal factoren. Bijvoorbeeld:

  • de oplaadlocatie: openbaar, semi-openbaar of privé;
  • de snelheid van de laadpaal: snelladen is duurder;
  • het tarief per kWh;
  • de prijzen die de exploitant van het oplaadpunt vraagt, enz.

Over het algemeen moet je rekenen op € 3 tot € 15 per 100 kilometer. De laagste prijzen betaal je thuis of op het werk, de hoogste prijzen bij rustplaatsen langs de snelweg. De belangrijkste redenen hiervoor zijn de beschikbare snelheid en de hogere kosten op deze locaties. Mits je niet voortdurend snelladers gebruikt, is elektrisch rijden doorgaans voordeliger. ⚡

Bovendien is het fiscaal aantrekkelijker voor bedrijven en beter voor het milieu!

Laten we het concrete voorbeeld nemen van een Volkswagen ID.3, die gemiddeld 16 kWh/100 km verbruikt. Stel dat de gemiddelde prijs van een kilowattuur in Nederland rond de € 0,35 ligt, dan komt de prijs van een thuislaadsessie neer op € 5,6 per 100 kilometer. Vergelijk dat met een Golf die 6 liter benzine per 100 kilometer verbruikt. Als een liter benzine € 1,90 kost, betaal je dus € 11,40 voor dezelfde afstand, bijna het dubbele van wat je voor de ID.3 betaalt.

Voor veelrijders zal het verschil al snel aanzienlijk zijn!

Dus of je nu een elektrische auto of een plug-inhybride hebt, hoe en waar je hem oplaadt, bepaalt grotendeels de kosten. Hoewel een wallbox bij je woning tot de goedkoopste en handigste opties behoort, zijn laadpalen op het werk ook erg populair bij werknemers. Ben je als zakelijke rijder benieuwd naar de belastingen op deze laadsessies? Neem dan gerust contact op met onze experts: zij helpen je graag verder.

Maak een afspraak

Leasen met LIZY
Occasion lease voor het MKB en ZZP-ers
Vragen over leasen?
Barend helpt u graag!