Terug

Alles wat je moet weten over het onderhoud van je elektrische auto

Alles wat je moet weten over het onderhoud aan een elektrische auto

Het onderhoud van een elektrische auto (ev) is essentieel als je de stap naar duurzame mobiliteit wilt zetten. Is de gebruikte technologie duurder of goedkoper dan die in een auto met verbrandingsmotor? Wat zijn de belangrijkste zaken om rekening mee te houden? Wat zijn de voordelen van elektrisch rijden voor bedrijven die zich zorgen maken over hun vlootkosten en ecologische voetafdruk?

Wij vertellen je er alles over!

Onderhoud van elektrische voertuigen: waar je rekening mee moet houden

Hoe vaak moet je een elektrische auto onderhouden?

In tegenstelling tot auto’s met traditionele brandstofmotor, die gemiddeld om de 15.000 kilometer naar de garage moeten, hoeven elektrische voertuigen slechts om de 30.000 kilometer gecontroleerd te worden. Dit komt doorgaans neer op een onderhoudsbeurt om de twee jaar. Dit is dus een van de voordelen van een elektrische auto: ze hebben minder onderhoud nodig!

Welk onderhoud heeft een elektrische auto nodig?

Omdat een elektrische auto veel minder onderdelen heeft dan een auto met verbrandingsmotor, is het onderhoud veel eenvoudiger. Toch zijn er enkele zaken die regelmatig gecontroleerd moeten worden:

  • Het remsysteem: Omdat je vooral op de elektromotor remt, hoeven remblokken minder vaak vervangen te worden dan bij een auto met brandstofmotor. Er is minder slijtage, dus ze gaan vaak twee tot drie keer zo lang mee.

  • De koelvloeistof: Om de optimale werking van de accus te verzekeren en oververhitting te voorkomen, moet het koelvloeistofniveau regelmatig gecontroleerd worden.

  • De interieurfilter: Om altijd schone lucht in te ademen, moet de luchtfilter gemiddeld om de 25.000 kilometer vervangen worden.

  • De 12-volt accu: Naast de hoogspanningsaccu heeft een elektrische auto ook een klassieke 12 volt-accu. Deze kan ook slijten en moet daarom jaarlijks worden gecontroleerd.

  • De banden: Deze worden gemiddeld vervangen na 29.000 kilometer, wat bijna 25 procent sneller is dan bij een niet-elektrische auto. Dit komt door het gewicht van de auto. Elektrische auto's zijn vaak zwaarder vanwege de batterij en ze hebben vaak een krachtigere motor, waardoor de banden sneller verslijten.

  • Overig: Andere onderdelen die af en toe gecontroleerd dienen te worden zijn de remvloeistof, de slijtage van de ruitenwissers

Heeft een elektrische auto een APK?

Ja, een elektrische auto heeft net als een brandstofauto een APK (Algemene Periodieke Keuring) in Nederland. Na 4 jaar moet dit voor het eerst. De APK keuring richt zich op de veiligheid en milieuaspecten van de auto, zoals remmen, verlichting, en banden. Er wordt geen specifiek onderhoud aan de accu of elektrische aandrijflijn vereist voor de keuring, tenzij er zichtbare schade is.

Is een EV goedkoper in onderhoud dan een brandstofauto?

De conclusie is ja. Gemiddeld gezien heeft een elektrische auto minder zorg nodig en is dus ook goedkoper in onderhoud. Een elektrische auto bestaat uit minder bewegende delen zijn, zoals een transmissie of uitlaatsysteem. Daarnaast heeft een EV geen olie nodig en zijn er minder frequente vervangingen van onderdelen zoals bougies of luchtfilters.

Hoe de accu van een elektrische auto onderhouden?

Enkele belangrijke aspecten

Zoals je weet, is de aandrijfaccu het kloppende hart van je elektrische auto. Daarom moet je ze zo goed mogelijk verzorgen!

Veel mensen weten het niet, maar de levensduur van dit cruciale onderdeel hangt niet alleen af van het aantal gebruiksjaren of gereden kilometers. De manier waarop je je accu oplaadt, heeft een veel grotere invloed op de levensduur. In dat opzicht is het beter om voor een grotere accu te kiezen, die minder vaak moet worden opgeladen dan een kleinere accu om dezelfde afstanden af te leggen.

Onthoud: een conventionele accu is doorgaans bestand tegen 1.000 tot 1.500 oplaadcycli. Bij een gemiddeld gebruik van 10.000 tot 30.000 kilometer per jaar komt dit overeen met een levensduur van ongeveer tien jaar. Dit betekent echter niet dat de accu dan ‘op’ is. Ze zal gewoon wat minder capaciteit hebben.

Welk onderhoud heeft je EV-batterij nodig?

Raadpleeg de aanbevelingen van de fabrikant om de onderhoudsfrequentie van je EV-batterij te weten. Als algemene regel moet deze om de 30.000 kilometer gecontroleerd worden.

Hoe optimaliseer je de levensduur van de accu?

Om de accu van je elektrische auto te sparen, moet je een aantal goede gewoonten in acht nemen:

  • Vermijd warmte: Elektrische auto's zijn gevoelig voor temperatuurpieken. Het is dus beter om je auto op een schaduwplek te parkeren en de voorkeur te geven aan korte laadcycli, waarbij je beter zo weinig mogelijk snelladers gebruikt, zodat de batterij niet aan te hoge temperaturen wordt blootgesteld.

  • Gebruik je auto regelmatig: Hoe minder je de accu gebruikt, hoe harder de batterij moet werken wanneer je wel rijdt.

  • Laat het laadniveau niet tot nul zakken: Probeer de accu niet onder de 20 procent te laten zakken. Een diepe ontlading is slecht voor de levensduur.

  • Verwarm je auto en je batterij voor: Bij koude temperaturen kun je je elektrische auto beter voorverwarmen terwijl hij nog aan de laadpaal hangt. Dit is beter voor de accucellen en vergroot je rijbereik.

  • Laat je auto afkoelen voor je gaat opladen: Wacht na elke oplaadbeurt even voordat je weer de weg op gaat. Zo wordt je accu niet te zwaar belast.

Als je deze tips opvolgt, kun je de levensduur van de accu gemakkelijk maximaliseren.

Wat zijn de onderhoudskosten van een elektrische auto?

De onderhoudskosten van een elektrische auto bedragen ongeveer 120 euro per jaar, inclusief btw. Dit is 20 tot 30 procent goedkoper dan een vergelijkbare brandstofauto.

Verbrandingsmotor of elektromotor: wat is beter?

Wanneer we de kosten van elektrische auto's vergelijken met die van conventionele brandstof auto's, dan levert een elektrische auto aanzienlijke besparingen op. Enerzijds betaal je veel minder voor elektriciteit dan voor brandstof, en anderzijds is het onderhoud veel goedkoper en profiteer je van belastingvoordelen voor deze technologieën!

Verbrandingsmotoren zijn veel complexer en duurder in onderhoud door het grote aantal bewegende onderdelen. Een elektrische auto heeft veel minder bewegende onderdelen: ongeveer 20 onderdelen tegenover meer ongeveer 2.000 bewegende onderdelen op een auto op benzine of diesel.

Bij voertuigen met verbrandingsmotor moet je rekening houden met de volgende onderhoudsbeurten:

  • Remblokken moeten meestal om de 40.000 kilometer worden vervangen.
  • Motorolie moet om de 10.000 tot 20.000 kilometer worden vervangen.
  • Brandstoffilters moeten elke 20.000 tot 40.000 kilometer worden vervangen.
  • De distributieriem moet doorgaans elke 100.000 tot 150.000 kilometer worden vervangen.

Een elektrische aandrijving neemt al deze zorgen weg en voorkomt verrassingen bij de APK of onnodige bezoekjes aan de dealer.

Vereenvoudig je leven met LIZY!

Het onderhoud van een elektrische voertuig kan voor zowel particuliere als zakelijke gebruikers een zorg zijn. Bovendien mag de prijs niet worden onderschat! Om het je gemakkelijk te maken, bieden wij bijzonder interessante leaseformules voor elektrische voertuigen.

Het principe is eenvoudig: we bieden je voertuigen voor een vaste huurprijs, inclusief verzekering en pechhulp, evenals onderhoud en technische keuring. Zo hoef je je geen zorgen te maken over de herverkoop van je auto, de waardevermindering of de levensduur van de batterij: aan het einde van het contract lever je hem gewoon in bij de leasemaatschappij en vertrek je met een nieuw model.

Wat kun je nog meer wensen?

Leasen met LIZY
Occasion lease voor het MKB en ZZP-ers
Vragen over leasen?
Barend helpt u graag!