€ 599
Per maand excl. BTW
72 maanden
MERCEDES-BENZ EQA
EQA 250
Levertijd: 9 weken
Op Nederlandse wegen zie je steeds vaker elektrische auto’s uit China. Maar wat zijn de beste Chinese elektrische auto’s? Zijn ze echt zoveel goedkoper? En zo ja, kunnen ze kwalitatief concurreren met andere merken?
LIZY zocht het voor je uit.
Europese autofabrikanten houden de groei van Chinese merken nauwlettend in de gaten. Ze lijken scherp geprijsd en goed uitgerust, maar is er echt sprake van een opmars? De verkoopcijfers geven een gemengd beeld.
Volgens BOVAG en RAI Vereniging werden in 2024 ruim 370.000 nieuwe personenauto’s geregistreerd in Nederland. Daarvan waren iets meer dan 9.000 auto’s van Chinese makelij, goed voor een marktaandeel van ongeveer 2,5%.
In het segment van volledig elektrische auto’s ligt dat aandeel echter hoger. Van de 125.000 ingeschreven elektrische auto’s in 2024 kwam 6% van Chinese merken.
De grootste Chinese speler in Nederland is MG. In 2024 stond het merk in de top 25 van bestverkochte automerken met ruim 4.000 verkochte auto’s. De tweede grootste fabrikant, BYD, registreerde ongeveer 2.500 auto’s en stond daarmee eveneens in de top 30. Polestar, eigendom van het Chinese Geely maar gerund vanuit Zweden, noteerde 2.400 inschrijvingen.
Andere merken die actief zijn in Nederland zijn Smart, Lotus, Lynk & Co en Xpeng, die elk enkele honderden auto’s verkochten. Daarnaast zijn ook Forthing, Nio, Aiways, Zeekr, BAIC en Leapmotor op de Nederlandse markt aanwezig, zij het op kleinere schaal.
Wanneer wordt gekeken naar het land van productie, dan verandert het beeld. Veel gevestigde merken (zoals Tesla en Volkswagen) produceren namelijk ook een aanzienlijk deel van hun auto’s in China.
Automerk | In China opgericht | >50% Chinees eigendom | Hoofdkantoor in China | Productie in China voor Europese markt |
---|---|---|---|---|
Aiways | 🇨🇳 | 🇨🇳 | 🇨🇳 | 🇨🇳 |
BYD | 🇨🇳 | 🇨🇳 | 🇨🇳 | 🇨🇳 |
NIO | 🇨🇳 | 🇨🇳 | 🇨🇳 | 🇨🇳 |
Omoda | 🇨🇳 | 🇨🇳 | 🇨🇳 | 🇨🇳 |
Zeekr | 🇨🇳 | 🇨🇳 | 🇨🇳 | 🇨🇳 |
MG | 🇨🇳 | 🇨🇳 | ||
Smart | 🇨🇳 | 🇨🇳 | ||
Lynk & Co | 🇨🇳 | 🇨🇳 | ||
Polestar | 🇨🇳 | 🇨🇳 | ||
Volvo | 🇨🇳 | |||
Audi | 🇨🇳 | |||
BMW | 🇨🇳 | |||
Volkswagen | 🇨🇳 | |||
Tesla | 🇨🇳 | |||
Citroën | 🇨🇳 | |||
Dacia | 🇨🇳 | |||
DS Automobiles | 🇨🇳 | |||
Ford | 🇨🇳 | |||
Honda | 🇨🇳 | |||
Mercedes-Benz | 🇨🇳 | |||
MINI | 🇨🇳 | |||
Mitsubishi | 🇨🇳 | |||
Nissan | 🇨🇳 | |||
Peugeot | 🇨🇳 | |||
Renault | 🇨🇳 | |||
Toyota | 🇨🇳 | |||
Cupra, Fiat, Hyundai, Iveco, Jaguar, Jeep, Kia, Land Rover, Mazda, Opel, Porsche, SEAT, Škoda, Suzuki hebben geen activiteiten in China voor de Europese markt |
Hier is geen eenduidig antwoord op. Chinese merken staan bekend om hun rijke uitrusting, moderne aandrijftechnologie en sterke veiligheidsnormen.
Volgens testverslagen uit de vakpers scoren BYD en Xpeng doorgaans uitstekend. Ook Smart en Polestar worden geprezen om hun kwaliteit. Door hun Europese invloeden weten deze merken goed in te spelen op de wensen van de Europese consument.
Betrouwbaarheid is lastig te beoordelen, omdat veel modellen nog vrij nieuw zijn in Europa. Toch hebben Chinese fabrikanten al jaren ervaring met elektrische voertuigen. Hierdoor beschikken ze over vergelijkbare expertise als Zuid-Koreaanse, Amerikaanse en Europese concurrenten.
Over het algemeen hebben elektrische auto’s minder last van mechanische defecten. Ze zijn daardoor ook een uitstekende keuze als tweedehands leaseauto. Bovendien bieden de meeste Chinese merken in Europa een garantie van vijf jaar. De service en het onderhoud worden verzorgd door erkende dealers, zodat je geen concessies hoeft te doen op service.
De meest betaalbare Chinese elektrische auto in 2025 is de Leapmotor T03. Deze compacte stadsauto is een directe concurrent van de Dacia Spring. Hoewel beide modellen qua afmetingen vergelijkbaar zijn, biedt de T03 een grotere actieradius.
Met een WLTP-bereik van 265 kilometer rijdt de Leapmotor verder dan de Dacia Spring, die stopt bij 225 kilometer rijbereik. Een aantrekkelijk aanbod voor wie een betaalbare elektrische auto zoekt.
De Leapmotor T03 is in Nederland verkrijgbaar voor minder dan €20.000. Aan de andere kant van het prijsspectrum staat de Lotus Eletre R, met een instapprijs van ruim €154.000. Lotus, ooit een Brits merk, is nu in handen van Geely en produceert deze luxe SUV in China.
Wil je geen grote som in één keer uitgeven? Met een zakelijke lease spreid je de kosten over 3, 4 of 5 jaar. Je betaalt een vast maandbedrag en krijgt onderhoud, banden, belastingen en verzekering inclusief.
Met een leasecontract bij LIZY geniet je van extra voordeel: onze elektrische auto’s zijn jonge occasions. Daardoor zijn ze rijk uitgerust, maar beschikbaar tegen een scherpe prijs.
Bij LIZY zijn vooral SUV’s en cross-overs uit China in trek. In 2025 zijn de meest gevraagde Chinese leaseauto’s:
Dit sluit aan bij de populairste volledig elektrische modellen op de Europese markt.
🔍 Ontdek nu ons aanbod elektrische leaseauto’s!